خانه بزرگ، فرصت بی‌نظیری برای خلق یک محیط زندگی زیبا و شیک ایجاد می‌کند. در این فضاها، چیدمان مبلمان باعث می‌شود تا هر اتاق به یک قطعه هنری زنده و جذاب تبدیل شود. چگونگی چیدمان مبل در خانه بزرگ می‌تواند اثر بزرگی بر احساس کلی و ظاهر فضا داشته باشد. در این مقاله ایده‌هایی جهت طراحی چیدمان مبل در خانه‌های بزرگ به‌صورت جامع و نوآورانه ارائه شده است.

چیدمان خانه های بزرگ چگونه است؟

در چیدمان مبل در خانه بزرگ چه نکاتی را رعایت کنیم؟

چیدمان مبل در خانه بزرگ نیازمند نکات و اصول خاصی است تا علاوه‌بر استفاده بهینه از فضا، بر جذابیت محیط هم افزوده شود. در ادامه بیشتر خواهید خوانید.

ابعاد مناسب:

از مبلمان با ابعاد مناسب برای چیدمان در فضا استفاده کنید تا تعادل و هماهنگی در اتاق حاصل شود. برای خانه بزرگ از مبل‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده کنید؛ چراکه استفاده از مبل‌هایی با ابعاد کوچک، زیبایی و شکوه فضای بزرگ را می‌کاهد.

گروه‌بندی مبلمان:

برای شیک‌ترشدن فضای خانه‌های بزرگ، می‌توانید مبلمان را به گروه‌های مختلف مانند گروه مبل استراحتی، گروه مبل پذیرایی و… تقسیم کنید. این گروه‌بندی به سازمان‌دهی بهتر فضا کمک می‌کند.

محور اصلی:

در هر اتاق، یک محور اصلی تعیین کنید و مبلمان را براساس این محور ترتیب دهید. این محور می‌تواند یک در باشد یا به نحوی باشد که توجه را به یک فضا جلب کند.

ترتیب و تعادل:

از تعادل در ترتیب مبلمان استفاده کنید. اگر یک طرف اتاق مبلمان دارای حجم بیشتری است، سعی کنید در طرف مقابل یا در قسمت‌های دیگر اتاق هم تعادل برقرار شود.

پوشش‌ها و الگوها:

پوشش‌های بافتی یا الگوهای جذاب روی مبلمان و پارچه‌ها، زیبایی خواهند بود؛ اما مطمئن شوید که الگوها با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و از ترکیب‌های رنگی زیبا استفاده کنید.

استفاده از میزهای جذاب:

اگر فضای ناهارخوری جداگانه دارید، از یک میز ناهارخوری با طراحی جذاب و صندلی‌های مناسب استفاده کنید.

استفاده از تزئینات:

از تزئیناتی مانند گلدان‌ها، شمع‌ها و آینه‌ها برای افزودن جلوه به فضا استفاده کنید. این تزئینات به فضا حس هنری و دلپذیری می‌بخشند.

نورپردازی مناسب:

نورپردازی مناسب با توجه به اندازه و استفاده از هر فضا بسیار مهم است. از ترکیب نورهای مختلف مانند نور طبیعی، لامپ‌ها و چراغ‌های نمایشی استفاده کنید.

معرفی چیدمان انواع سبک مبلمان در خانه بزرگ

در خانه‌های بزرگ، چیدمان مبلمان با توجه به سلیقه، استایل و فضاهای مختلف می‌تواند تنوع بسیاری داشته باشد. در زیر، چند سبک معروف چیدمان مبل در خانه بزرگ را معرفی و بررسی می‌کنیم.

چیدمان مبل راحتی

اگر اتاق پذیرایی شما شکل هندسی مربعی دارد، توصیه می‌شود که چیدمان این فضا هم شکل مربعی داشته باشد. با قراردادن مبل‌های تک‌نفره در ضلع‌های مربع، می‌توانید این فضا را به‌طور کامل تکمیل کنید. می‌توانید سه ضلع مربع را به مبلمان راحتی اختصاص دهید و یک ضلع را برای قراردادن میز تلویزیون و وسایل کاربردی دیگر در نظر بگیرید. در این چیدمان، بهتر است بزرگ‌ترین کاناپه را روبه‌روی تلویزیون قرار دهید.
در صورت داشتن اتاق پذیرایی با شکل مستطیلی هم می‌توانید چیدمانی مشابه داشته باشید، با این تفاوت که مبلمان را در کنار دیوارهای عرضی و وسایلی مانند تلویزیون را در کنار دیوارهای طولی قرار دهید. برای چیدمان مبل راحتی در خانه بزرگ، چیدمان دایره‌ای گزینه مناسبی است.

در چیدمان دایره‌ای، زاویه قرارگیری هر مبل تک‌نفره بیشتر از 90 درجه است. برای ایجاد یک چیدمان هماهنگ و آرام، بهتر است که مابین هر دو مبل تک‌نفره، 20 تا 25 سانتی‌متر فاصله اختصاص دهید. این فاصله باعث ایجاد فضای باز و آزاد در دایره می‌شود؛ همچنین به افراد امکان می‌دهد به‌راحتی در این فضا حرکت کنند. این ترتیب باعث افزایش راحتی و جلوگیری از احساس تنگی می‌شود.

چیدمان مبل کلاسیک

برای چیدمان مبل کلاسیک در پذیرایی، بهتر است با قراردادن بزرگ‌ترین مبل که معمولا مبل سه‌نفره است، شروع کنید. سپس، سایر مبل‌ها را براساس این مبلمان اصلی بچینید. اگر قصد چینش رسمی دارید، بهتر است مبل سه‌نفره را روبه‌روی نقطه کانونی قرار دهید و سایر مبلمان را به‌صورت متقارن در کنار آن بچینید. اما اگر به دنبال یک پذیرایی غیر رسمی و صمیمی هستید، بهتر است مبلمان را به‌صورت نامتقارن بچینید تا احساس بی‌نظمی به چشم بیاید. در این چیدمان، بی‌نظمی به‌معنای نبودن یک الگوی خطی و مستقیم در چیدمان مبلمان است و به معنای نامرتب‌بودن در واقعیت نیست.

مهم است که مبلمان به دیوار یا وسایل دیگر در اتاق بیش از حد نزدیک نشود. اگر مبلمان به میز و صندلی ناهارخوری یا سایر وسایل نزدیک شود، این اقدام استقلال و زیبایی مبلمان را کاهش می‌دهد و منجر به ایجاد حس شلوغی در فضا می‌شود. بنابراین، حفظ فاصله مناسب بین مبلمان و دیگر قطعات مبلمانی یا وسایل دیگر در اتاق، موجب ایجاد تعادل و زیبایی در دکوراسیون خانه می‌شود.

چیدمان مبل سلطنتی

در چیدمان مبل در خانه بزرگ، به‌ویژه مبل‌های سلطنتی دقت کنید که مبلمان مشابه را در کنار یکدیگر قرار ندهید. برای مثال، کاناپه سه نفره را روبه‌روی کاناپه دونفره قرار دهید و مبل‌های تکی را به‌صورت قرینه در کنار کاناپه دونفره و در طرف دیگر، صندلی مهمان را قرار دهید. در خرید مبل سلطنتی توجه کنید که این نوع مبل‌ها مناسب خانه‌های بزرگ هستند. در خانه‌های بزرگ، مبل سلطنتی را به‌گونه‌ای بچینید که از هم فاصله بیشتری داشته باشند و به دیوار نچسبند تا در مواقع پذیرایی با مشکلی روبه‌رو نشوید.

چیدمان مبل نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک در تعادل بین کلاسیک و مدرنیته است. در چیدمان این نوع مبل، از لوازم جانبی و دکور زیادی استفاده نمی‌شود و نیازی به جزئیات کلاسیک مانند گچ‌بری‌ها، قوس‌ها، آینه‌ها و ستون‌ها ندارد. مبلمان طراحی‌شده به سبک نئوکلاسیک، در منازلی با سقف‌های بلند، اتاق‌های بزرگ و پنجره‌های قدی بزرگ به‌خوبی رخ نمایان می‌کنند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که منازلی نظیر آپارتمان‌های بزرگ یا ویلاها مناسب‌ترین فضا برای ایجاد چیدمان داخلی نئوکلاسیک باشند. در این چیدمان، تأکید بر ظرافت به‌همراه تزئینات متنوع حاکم است؛ اما همچنان از تعادل میان جزئیات کلاسیک و عناصر مدرنیته پرهیز می‌شود. این تمرکز بر استحکام ساختمان و توجه به جزئیات باعث ایجاد فضای نئوکلاسیک با اصالت و زیبایی در خانه می‌شود.

چیدمان مبل چستر

مبلمان چستر به‌گونه‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را هم در گروه مبل راحتی و هم مبلمان رسمی قرار داد. در انتخاب بهترین مبل در خانه بزرگ مبل چستر گزینه مناسبی است؛ زیرا این مبل ابعاد بزرگی دارد و برای چیدمان به فضای بیشتری نسبت به دیگر مبل‌ها نیاز پیدا می‌کند. یادتان باشد رنگ‌های مبلمان را با دقت انتخاب کنید تا با دکوراسیون منزل شما هماهنگ باشد. می‌توان گفت جنس پارچه مبل هم اهمیت بسیاری دارد و پارچه‌های چرم و مخمل از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای مبلمان چستر به شمار می‌روند. همچنین، به اهمیت اکسسوری‌های دکوری توجه کنید. انتخاب دکوری‌های شیک و زیبا به‌همراه مبل چستر، نمایی زیبا و جذاب به فضا می‌بخشد. آباژورهای رومیزی یا ایستاده می‌توانند با قرارگرفتن کنار مبلمان، فضای نشیمن شما را کامل کنند.

چیدمان مبل مدرن

مبلمان مدرن، برخلاف مبل کلاسیک، از زرق‌وبرق دوری می‌کنند و زیبایی خود را در سادگی نشان می‌دهند. با انتخاب نقطه کانونی منزل مانند تلویزیون یا شومینه، می‌توانید مبلمان را دور نقطه کانونی به شکل مستطیل، یو یا ال شکل بچینید. مبلمان مدرن می‌توانند صمیمیت اتاق نشیمن را به‌همراه داشته باشند و زیبایی اتاق را دوچندان کنند.


در دکوراسیون مدرن، دوری از تجملات و ایجاد شلوغی‌های اضافه که ممکن است سادگی را از دکوراسیون بگیرند، بسیار مهم است. همچنین، در این سبک دست شما آزاد است که به شکل نامنظم و بدون ست‌بودن تعداد مبل‌ها، چیدمان اتاق را انجام دهید. این چیدمان مناسب می‌تواند حالت آرامش و سادگی را به شما منتقل کند.

سخن پایانی

در چیدمان مبل در خانه‌ بزرگ، هدف اصلی این است که با توجه به اندازه فضای خانه، یک محیط زیبا، کاربردی و هماهنگ ایجاد کنید. از تنوع سبک‌ها گرفته تا توجه به جزئیات، ایده‌های ارائه‌شده در این مقاله به شما کمک می‌کنند تا فضایی منحصربه‌فرد و دلپذیر را در خانه خود به‌وجود آورید. با حفظ تعادل بین مبلمان، انتخاب رنگ‌های هماهنگ و اهمیت‌دادن به اندازه مناسب در چیدمان، می‌توانید خانه بزرگ خود را به یک محل خصوصی و دلنشین تبدیل کنید.
هر چند که در چیدمان، سلیقه شخصی شما در اولویت قرار دارد؛ اما این ایده‌ها باعث می‌شوند فضای خانه شما با انعطاف و جذابیت بیشتری همراه باشد. در این میان، اگر نمی‌توانید به‌درستی تشخیص دهید که کدام مبلمان می‌توانند مناسب‌ترین گزینه برای خانه‌تان باشند، می‌توانید پس‌از بررسی مبل‌ها در مبل 24 با متخصصین فروش مجموعه هم در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید