با وجود تنوع بسیار زیادی که در طراحی و تولید سبک‌‌های مختلف مبلمان وجود دارد؛ لازم است بدانید که سبک‌ها و استانداردهای پایه برای مبلمان وجود دارد.در حقیقت هر کدام از مبل‌هایی که می‌بینید، بر اساس استاندارد خاص خودش طراحی و ساخته شده است.

فارغ از رنگ و طرح رویه پارچه و چوب، اسکلت و اجزای اصلی آنها، بصورت عمومی به 11 دسته تقسیم می‌شوند. در این مقاله شما را با این دسته‌ها و استانداردها آشنا می‌کنیم:

تعدادی از معروف‌ترین سبک‌های مختلف مبلمان :

مبل چسترفیلد (Chesterfield)

مبل چستر فیلد را می‌توانید به سادگی و سهولت تشخیص دهید. از ویژگی‌های این مبل این است که چسترفیلد دارای لمسه‌دوزی‌های بسیار در قسمت پشت و گاهی نشیمن است.

دسته‌های آن نیز گرد و پیچ‌خورده است و ارتفاعی به اندازه تکیه‌گاه مبل دارد.

اگرچه پیش از این مبل چستر فیلد اغلب از چرم تهیه می‌شد، اما امروزه تولید آن با پارچه‌هایی مانند مخمل نیز انجام می‌شود.

چستر-فیلد

مبل تکه‌ای (Sectional)

مبل تکه‌ای یا قطعه‌ای یک مبل چندتکه است. معمولا تعداد قطعات رایج این مبل بین 3 تا 5 قطعه قرار دارد.

مزیت این ویژگی آن است که شما می‌توانید این قطعات را به شکل‌های گوناگونی چیدمان کنید. هرچه قطعات بیشتر باشد، تنوع چیدمان هم طبیعتا بیشتر می‌شود.

با توجه به محبوبیت گسترده و روزافزون مبل تکه‌ای در میان انواع دیگر مبلمان، سبک‌ها ، طرح‌ها و مواد بسیار متنوعی برای انتخاب وجود دارد.

بعضی از مبل‌های تکه‌ای بزرگ هستند و می‌توانند فضای اتاق‌های بزرگ را داشته باشند؛ در حالی که بعضی دیگر بسیار کوچکتر هستند. دو مدل چیدمان رایج این مدل مبل‌ها شکل L و U است.

مبل تکه ای

مدل چِیس (Chaise)

بارزترین ویژگی سبک مبلمان چِیز نشیمن‌های کشیده به صورت صاف و یا منحنی این مدل مبلمان است. در قسمت تکیه‌گاه نیز، قوس‌های اندکی متناسب با وضعیت کمر دارد.

مبل‌های سبک چیس لانگ در سوئیت‌های بزرگ اتاق‌خواب‌های امروزی هنوز محبوبیت دارند. برخی از چیس لانگ‌ها دسته دارند و برخی دیگر فاقد دسته هستند. معمولا این مدل مبل‌ها در کنار استخرها به چشم می‌خورند.

مبل کبریل (Cabriole)

این سبک مبلمان با ظاهر شکوهمند و پایه‌های خمیده به بیرون آن، به مبل سبک مدرن یا سبک ملکه هم شهرت دارد.

این سبک از مبلمان در دهه ۱۸ میلادی رواج پیدا کرد و محبوبیت یافت. مبل کبریل اغلب در کاخ پادشاهان و ملکه‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفته است. در حال حاضر نیز این مدل مبلمان برای خانه‌هایی با فضای بزرگ و تجملاتی انتخاب مناسبی است.

مبل تکیه‌گاه شتری (CamelBack)

شروع رواج این مدل از مبلمان از خانه شیوخ و ثروتمندادن عرب رواج پیدا کرد.

نام‌گذاری این مبل، به دلیل تکیه‌گاه خمیده و کوهان ‌مانند آن است. عموما دو قوز شبیه کوهان شتر بر روی تکیه‌گاه مشاهده می‌شود و گاهی تا سه قوز نیز برای این مدل مبل طراحی می‌شود.

مبل تکیه‌‌شتری ظاهری فاخر دارد و می‌تواند ظاهر دکوراسیون شما را دگرگون کند.

این نوع مبل برای پایه‌های چوبی نزدیک به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید این مبل در دسته بندی سبک مدرن محسوب می شود.

مبل تخت‌شو یا تخت روزانه (Day bed)

کارکرد این مبل از اسمش پیداست. مبل تخت‌شو مبلی است که از آن روزها برای نشستن و شبها برای خوابیدن و استراحت استفاده می‌شود.

این دسته مبل‌ها برای خانه‌هایی که رفت و آمد زیاد دارند و فضای کافی برای گذاشتن تختخواب ندارند بسیار مناسب است.

مبل تختشو

مبل لاوسون (Lawson)

این دسته از مبل‌مان بسیار راحت است و به معنای واقعی در دسته مبلمان راحتی قرار می‌گیرد. مبل لاوسون عموما برای فضای نشیمن و جلوی تلویزیون به کار می‌روند. مزیتی که این نوع مبل دارد این است که علاوه بر نشیمنگاه نرم و قابل حرکتش، دارای پشتی‌های نرمی نیز است.

مبل تاکسیدو (Tuxedo)

حتما شما هم این اسم در میان اسامی انواع مبلمان، به گوشتان آشنا آمد؟ حق دارید. همه ما این اسم را زیاد شنیده‌ایم و ما را یاد شخصیت کارتونی محبوب دوران کودکی‌مان «تنسی تاکسیدو» می‌اندازد. همچنین این اسم سبک نوعی لباس مجلسی مردانه نیز است.

اما این بار این اسم را در قالب سبک مبل به شما معرفی می‌کنیم. مدل تاکسیدو دارای دسته‌ها و تکیه‌گاهی هم‌ ارتفاع، شبیه به مبل چسترفیلد است؛ اما برعکس چستر، از انحنا و پیچیدگی دراین مبل خبری نیست و همه خطوط صاف و مستقیم و هندسی شکل است. روکش این مبل پارچه است و جزو مبل های راحتی دسته بندی می شود.

مبل میان سده (Mid Centry)

نامگذاری این سبک از مبلمان از آن روست که این مبل‌ها از میانه قرن بیستم رایج شده است، درست زمانی که سبک میان سده در معماری، طراحی داخلی، طراحی محصول و گرافیک پا به عرصه ظهور نهاد. این مبل مستطیل شکل بوده و دارای خطوط صاف، تشکچه‌ و پشتی‌های کوک زده شده است.

هرچند از مدل مبل میان‌سده برای زیبایی و بخشِ راحتی سالن پذیرایی استفاده می‌شود و به عنوان مبل راحتی طراحی شده است؛ اما راحت‌ترین نوع مبلمان محسوب نمی‌شود و در صورت طراحی مناسب خانه، می‌تواند خریداری می‌شود.

مبل دسته غلطکی انگلیسی (English arm roll)

همانطور که از اسمش پیداست؛ دسته‌های این سبک مبلمان بصورت گرد شده ساخته می‌شوند. همچنین دارای تشکچه‌های نرمی است که راحتی نشیمن آن را بیشتر می‌کند.پشتی‌های مبل دسته غلطکی غیرقابل حرکت و محکم است. این دسته از مبلمان با سبک‌های اسپرت به راحتی ست می‌شوند.

مبل تختخوابشو (Folding sofa bed)

مبل تختخوابی امروزه در طراحی‌های منحصر به فردی ارائه می شوند و در بین سبک های مبلمان گزینه بسیار مفید و خوب برای خانه های کوچک و سوئیت ها و جای خواب مهمانان محسوب می شوند.

در این مدل از مبل تخت شو، معمولا پشتی مبل به صورت چرخشی به عقب رفته و نشیمن مبل به حالت تخت خواب یک نفره میشود.

مبل تخت شو مبل 24

دیدگاهتان را بنویسید